Wat zegt de (oud-) leerling

Jeroen Tessers, student Rechten

Waarom kiezen voor het Gymnasium? Nou, het Gymnasium biedt je allereerst de kans om de twee klassieke talen Grieks en Latijn te leren. Ook al zijn het zogenaamde dode talen, ze geven je een flinke voorsprong zowel tijdens je middelbare schooltijd als ook lang daarna. Ja Jeroen, dat zeggen al die (oud-)leerlingen op deze website…

Nee, serieus.

Ik kan je vertellen dat ik in mijn eerste jaren van de bachelor Rechten aan de Universiteit van Tilburg geen vak ben tegengekomen zonder een gezonde dosis Latijnse begrippen of regels. Stiekem toch een beetje lachen als je collega-rechtenstudenten van het Atheneum geen flauw idee hebben wat de docent bedoelt met een conditio sine qua non-vereiste of het ius ad bellum. En niet alleen talenkennis komt van pas. Was het eerstejaarsvak rechtsgeschiedenis voor mij een struikelvak? Nee, eerste drie colleges gaan over Romeins recht! En retorica bij de pleittraining in het eerste en derde jaar van de rechtenstudie? Al mee kennisgemaakt in Gym 5. Twee keer filosofie in het studieprogramma een probleem? Sinds Gym 4 dikke vrienden met filosofen Sokrates, Plato en Seneca. Dankzij het gymnasium heb je het net een streepje voor – en van veel oud-klasgenoten hoor ik dat het bij hun studies net zo is.

Daarnaast heb ik mijn gymnasiumtijd mede door alle extra activiteiten op het gebied van toneel en muziek (Aischylosproject, Nacht van de Mythen, et cetera) ervaren als een enorme speelplaats waar ik een grote passie voor theater aan heb overgehouden – zo groot dat ik na mijn studie fulltime aan de slag wil met theater. Nu eerst afstuderen. En waar gaat de scriptie dan over? Over acteurs in het Romeinse rijk. Tja, het laat je niet los hè…

 

 

Cédrique Gregoire, gym 3

Ondanks de ‘verschrikkelijke brugklas’, met de grootste Eastpack die je maar kon krijgen, schoolfoto, sneeuwstormen en
onverwachte overhoringen, heb ik toch veilig de tweede klas bereikt. Nu lach ik in mezelf naar kinderen die zwaarbeladen, met het rooster in de hand zoekend naar lokalen door de school heen dwalen.
Eigenlijk was het toch wel wat hoor, zoveel nieuws dat op je af komt. Denk je dat ik het fijn vond om op de eerste schooldag naar mijn klas te zoeken? Echt niet, maar alles is goed gekomen.
Over één ding ben ik in ieder geval wel heel erg blij. Namelijk, mijn keuze voor het gymnasium. Ondertussen ben ik er wel achter gekomen dat het echt niet alleen twee talen erbij zijn, zoals veel mensen denken. Buiten de twee extra talen: Latijn en Grieks, moeilijke grammatica, woordjes in je hoofd stampen en lange teksten vertalen is er nog zoveel meer. Gelukkig maar! Ook mythes lezen, films kijken, projecten en steden bezoeken (Tongeren, Xanten,…) komen aan bod. Dus als Hans en Grietje en Roodkapje je niet meer interesseren… Ook heb ik vorig jaar deelgenomen aan het verbredingsproject en ga dit jaar mijn kans weer wagen!

Vorig jaar heb ik geprobeerd een kinderboekje te schrijven en te illustreren, dit jaar wordt het weer iets creatiefs maar ik ben er nog niet helemaal uit. Via school heb ik ook mee gedaan aan een schrijfwedstrijd en hoop de volgende jaren nog nieuwe uitdagingen tegen te komen.

Wie weet, kom ik jou nog tegen volgend jaar of sta je zelf ook wel in dit boekje!

 

 

Franka Rang, studente University College

Veel twijfel was er niet. Ik ging naar het Sint-Maartenscollege. Als gymnasiast.

Ik kan niet van veel keuzes zeggen dat ik nooit spijt heb gehad, maar wel over mijn keuze om naar het gymnasium te gaan op het Maartens.
Het is niet alleen atheneum met Grieks en Latijn, maar ook een gevoel van vertrouwen. De groepen van gymnasium kennen elkaar heel goed, mede dankzij alle leerzame, maar vooral leuke uitstapjes die je maakt. Je hebt ook een veel betere band met je leraar Grieks of Latijn dan met je leraar wiskunde of Frans, vooral in de bovenbouw. Alle (drie) de leraren klassieke talen kennen je bij naam, weten ook nog wat over je persoonlijkheid en je punten en voelen al snel als je vertrouwenspersoon op school.

Natuurlijk is het niet alleen maar lekker achterover hangen en een praatje maken met je leraar. Er wordt wel van je verwacht dat je een beetje inzet en interesse toont, mee doet aan diverse activiteiten en natuurlijk je best doet voor Grieks en Latijn. Als je hier bereid toe bent en denkt dat je het aankan, raad ik je ten zeerste aan om hier op het Maartens naar gymnasium te gaan. Het is zeker de moeite waard.

 

Mark Dijkman, student Geneeskunde

Zelf heb ik gekozen voor het gymnasium omdat ik altijd die verhalen over de Romeinen en de Grieken ontzettend leuk vond om te horen: zo interessant, bijna magisch! Maar dat is maar één van de redenen waarom je voor het gymnasium moet kiezen.
Zeker in de onderbouw, waar er minder lesuren zijn voor andere vakken, omdat er tijd vrijgemaakt moet worden voor Latijn en Grieks, is het onderscheid tussen het gymnasium en het atheneum relatief groot. Er wordt meer stof behandeld, moeilijkere stof, in minder tijd en de proefwerken zijn anders. Kortom: het niveau ligt op veel fronten net iets hoger. Je ontwikkelt je ook een stuk breder door kennis van de klassieke cultuur op te doen.

Maar het gymnasium is vooral ook heel erg leuk. Het is een zeer gezellige, hechte groep mensen, omdat het een stuk kleinschaliger is dan het atheneum, waardoor iedereen elkaar beter kent. Je wordt ook vaker samen betrokken bij buitenschoolse activiteiten: de nacht van de mythen, de De9Muzendagen en ieder jaar een extra excursie naar een plek in Europa waar je sporen van de oudheid tegenkomt. Het kroonjuweel van het gymnasium is dan ook de reis naar Griekenland in de zesde klas: twee weken in het zonovergoten Zuiden, aan de azuurblauwe zee, terwijl je van stadje naar stadje reist om de bakermat van de Westerse cultuur te bezichtigen.
Er zijn meer dan genoeg redenen om voor het gymnasium te kiezen!

 

Stéphanie Speth, studente Geneeskunde

Ik denk graag terug aan mijn gymnasiumtijd. Al die fijne lessen, al die fantastische excursies, en al die mooie momenten. Ik had ze voor geen goud willen missen.

Iets dat me in die jaren wel is opgevallen, is dat in de lessen Latijn en Grieks altijd een mooi evenwicht werd gevonden tussen hard werken en plezier maken. Dit mede dankzij onze harde kern van het gymnasium: de docenten klassieke talen. Maarten Grond, Romain Bardoul en John Görtzen delen hun passie in vertalen, etymologie, cultuur en geschiedenis. Ze vinden het dan ook belangrijk dat de leerlingen tijdens de les en ook thuis met enthousiasme werken. Toch wordt er tussen het harde werk door hier en daar een grapje gemaakt (niet alleen door de leerlingen…), en klinkt er in de gang bij G3 en G4 regelmatig een schaterlach. Dit zorgt voor een aangename en ongedwongen sfeer.

Die zeven jaren gymnasium hebben voor altijd een plekje gevonden in mijn hart. Als mensen mij vragen of Latijn en Grieks nou echt nut hebben gehad krijgen zij een zeer duidelijk antwoord: ja. Niet zozeer alleen in mijn studie, of voor mijn carrière. Het heeft mij gemaakt tot de persoon die ik nu ben. Het gymnasium geeft jou iets mee dat je voor de rest van je leven kunt gebruiken, en iedereen kan ermee doen wat hij wil. Dat is nou net het mooie.

 

Charlotte ten Broeke en Nicole Kaszuba, gym 4

Gymnasium is voor ons niet alleen de mogelijkheid om de breedst mogelijke opleiding te volgen maar je leert op een leuke manier twee geheel nieuwe talen. Op de “De9Muzendagen”  doen we hele leuke en vooral leerzame dingen zoals excursies, toneel en onderzoek, die op originele manier bijdragen aan de kennis van de klassieke oudheid. Het goede is dat de lessen erg afwisselend zijn en er veel mooie, oude mythes worden verteld waardoor het gymnasium echt als een verrijking voelt. Het is hard werken, maar we hebben er al jaren heel veel plezier in, mede door toedoen van onze leraren klassieke talen (meneer Bardoul, meneer Grond en meneer Görtzen). Er zijn veel dingen waar we naar uitkijken zoals de jaarlijks terugkerende “Nacht van de Mythen” (een avond vol toneelstukjes) en de excursie naar Griekenland in de zesde klas die ieder jaar weer een stukje dichterbij komt!!
 

Bas van Kraaij, student Geneeskunde

Waarom gymnasium, en geen atheneum? Velen van jullie denken dat het te veel werk is, en dat Latijn en Grieks saai zijn.
Ten dele hebben jullie gelijk. In het begin is het soms aanpoten, maar dat valt ook mee als je het vergelijkt met andere vakken. Er is echter niets van waar dat klassieke talen saai zouden zijn. De belangrijkste reden om een klassieke taal te doen is dat je er een hele wereld van cultuur, moraal en mythe bij krijgt. Als je in Rome zal lopen ooit, dan kan je op alle gebouwen precies zien wie ze gebouwd heeft, en wanneer. De Romeinse en Griekse mythologie is fantastische lectuur, en de geschiedenis van deze oude volkeren blijft boeien. Aan degenen die nét dat extra willen doen, niet bang zijn voor taal en geboeid zijn door verhalen van dood, oorlog, vaderlandsliefde, hartstocht, opoffering, expansie en filosofie zeg ik: “Kies Gymnasium!”

 

Fréderique Broers, studente Scheikunde

Het gymnasium wordt vaak beschreven als “atheneum met Latijn en Grieks”. Maar het is veel meer dan dat.
Het gymnasium is een eigen afdeling op het Sint-Maartenscollege, en bij een eigen afdeling horen ook eigen projecten. Zo ga je één keer per jaar met je klas naar een stad uit de Oudheid zoals, Tongeren, Xanten en Trier. In de 5de ga je een week naar Rome en in 6 gymnasium ga je 2 weken naar Griekenland! Ook wordt er ieder jaar “De Nacht Van De Mythen” georganiseerd. Dit is een avond vol toneel, dans en andere presentaties, speciaal voor het gymnasium! Je mag zelf weten wat je met wie doet, zolang het maar iets met de Oudheid te maken heeft. Je kunt bijvoorbeeld een ironie van een klassieke mythe opvoeren of een film maken over een dag uit het leven van een Romein.

Ook zijn de lessen Latijn en Grieks anders dan je andere lessen. Je begint de les klassikaal, grammatica wordt uitgelegd of je vertaalt een stuk tekst met je klas. Daarna ga je zelf aan de slag met een tekst vertalen of grammatica- en taaloefeningen maken. Door deze aanpak heb je beter contact met de docenten dan bij andere vakken. Omdat de afdeling gymnasium niet zo groot is kennen de docenten klassieke talen meestal iedereen, en dit geeft een vertrouwd gevoel. De lessen zijn altijd gezellig en voor wat afwisseling wordt er zo nu en dan een film gekeken.
Het gymnasium is dus veel meer dan Latijn en Grieks. Het is een eigen afdeling met leuke excursies en projecten, en de lessen zijn veel gezelliger dan de andere lessen. Als je op het gymnasium zit, zul je je binnen enkele weken thuis voelen en de docenten klassieke talen zullen meer als je meester op de basisschool voelen dan als “die man van Grieks”.

Het gymnasium, een eigen cultuur op het Sint-Maartenscollege!

 

Kristel Henquet, studente Klassieke Talen

Als leerling van groep acht bezocht ik de Open Dag van het Sint-Maartenscollege. Ook een bezoek aan het gymnasium stond op het programma. Daar was ik vrijwel meteen overtuigd: de sfeer, de docenten, de projecten, het lokaal, de latere proeflessen. Ik maakte een keuze die misschien wel de rest van mijn leven zou beïnvloeden. Geen moment, maar dan ook geen moment, heb ik spijt gehad. Mijn tijd op het gymnasium is geweldig geweest.

De lessen Latijn en Grieks, veelal gegeven in onze klassieke thuishaven: lokaal G3 en G4, vormen vaak de kleine hoogtepuntjes van de dag. De combinaties van klassiek onderwijs en zelfstandig werken, luisteren en praten, serieus bezig zijn en plezier maken zorgen ervoor dat wij altijd weer uitkijken naar de lessen. Het leren van woordjes en grammatica en het vertalen van teksten wordt regelmatig afgewisseld met leuke projecten (presentaties, werkstukken etc).

En dan zijn er ook nog eens de vele nevenactiviteiten. In elk leerjaar vindt er een gymnasium-excursie plaats, te beginnen met Tongeren in de brugklas, via Xanten, Trier naar de wat mij betreft absolute hoogtepunten van je schoolcarrière: de Rome- en de Griekenlandreis. In de vijfde klas zijn er mogelijkheden tot het volgen van cursussen retorica, filosofie of deelname aan het euroregionale toneelproject Aischylos, dat inmiddels grote bekendheid geniet in de Euregio. Ook is er de toneelavond ‘De Nacht van de Mythen’, waarvan deelname openstaat voor de klassen 1 t/m 6. Naast deze vaste activiteiten hebben wij de afgelopen jaren bijvoorbeeld ook toneelstukken bezocht, zijn we naar de bioscoop geweest of gaan ‘grieken’ bij de Griek.

Mede door al deze activiteiten en de mogelijkheden die het gymnasium op deze school ons biedt, heerst er een goede en vertrouwde sfeer waarin ook nog eens optimaal gewerkt kan worden. Het gymnasium heeft zeer veel aan mijn schoolcarrière op het Sint-Maartenscollege toegevoegd.